تو به من نگاه کن و مرا اینگونه نبین..

بیماری لوپوس

دوشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۰۲ ب.ظ

بیماری لوپوس

بیماری لوپوس , بیماری لوپوس چیه , بیماری لوپوس پوستی , بیماری لوپوس+علائم 

بیماری لوپوس که به آن لوپوس اریتماتوس سیستمیک نیز گفته می‌شود، نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است. به طور معمول، دستگاه ایمنی از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کند. هرچند در لوپوس، سیستم ایمنی به طور نامناسبی به بافت‌های مختلف بدن حمله می‌کند. این فعالیت غیر طبیعی منجر به آسیب بافت‌ها و بیماری می‌شود.در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره علائم و درمان و تشخیص بیماری لوپوس پوستی و اریتماتوز در بارداری در دسته پزشکی و سلامت برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

همه چیز درباره لوپوس

اگر چه مردان و زنان، هر دو به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما ۹۰ ٪ افراد مبتلا زنان هستند. زنان ۱۴ تا ۴۵ سال، بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند و از هر ۲۵۰ نفر، یک نفر به این بیماری دچار می‌شود.لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است که می تواند هر بخشی از بدن مانند (پوست، مفاصل یا اندام درون بدن) را آسیب برساند. مزمن بدان معنی است که علائم و نشانه های بیماری به مدت طولانی تر از شش هفته و اغلب برای چندین سال می ماند. لوپوس دارای یک مرحله عود که (علائم بیماری بدتر و شما دارای احساس بد) و یک مرحله بهبودی (علائم بهبود و شما دارای احساس بهتر) هستید. لوپوس بیماری مسری نیست و از طریق تماس جنسی منتقل نمی شود.

انواع لوپوس

* لوپوس اریتماتوی قرص مانند (DLE): این نوع لوپوس معمولا پوستی که در برابر آفتاب قرار گرفته را تحت تاثیر قرار داده و تاثیری بر روی اندام های حیاتی نمی گذارد. شایعات قرص مانند (گرد) این بیماری معمولا بعد از بهبود باعث باقی ماندن جای آنها بر روی پوست می شوند. * لوپوس اریتماتوی سیستماتیک (SLE): این نوع لوپوس جدی تر بوده و می تواند باعث بوجود آمدن جوش ها و کهیرهایی شکل پروانه بر روی پوست بینی و گونه ها و در صورت درمان نشدن بر روی تمام پوست بدن شود. بجز آسیب دیدن پوست بیماری لوپوس می تواند باعث ملتهب شدن و یا آسیب دیدن مفاصل، ماهیچه ها، غشاء درونی یا اطراف ریه، قلب، کلیه و مغز شود.

لوپوس اریتماتوز

لوپوس اریتماتوز سیستمیک SLE یک بیماری خودایمنی مزمن است که می تواند ارگانهای متعددی یخصوص پوست ،مفاصل،خون ،کلیه ها وسیستم عصبی مرکزی را در بدن درگیر کند. منظور از “مزمن بودن ” این است که بیماری می تواند برای یک مدت طولانی باقی بماند. منظوراز “خودایمنی ،”وجود اختلالی است در سیستم ایمنی که در آن سیستم ایمنی بجای محافظت بدن در مقابل ویروس ومیکروب ،به بافت های خود بیمار حمله می کند. نامگذاری” لوپوس اریتماتو سیستمیک” به اوایل قرن بیستم بر می گردد. منظور از “سیستمیک” این است که تعداد زیادی از ارگانهای بدن در گیر می شوند.

علت بیماری لوپوس

سبب بیماری، نقص ایمنی پوست و ارگان‌های داخلی است که منشأ آن تاکنون شناخته نشده‌است. در نوع رایج‌تر آن «ال. ئی. کرونیکوس دیسکوئیدس»∗ که فقط محدود به پوست می‌شود، غالباً روی صورت و بینی لکه‌ای سرخ‌رنگ به شکل پروانه نقش می‌بندد. نوع حاد∗ آن، که به‌ندرت به مرگ می‌انجامد و بیشتر در زنان و در دههٔ سوم سنین زندگی بروز می‌کند، به ارگان‌های داخلی مانند کلیه، قلب و مفاصل نیز سرایت می‌کند.

علائم لوپوس

– مفاصل دردناک و ملتهب – خستگی شدید – تغییرات پوستی غیرطبیعی – دانه ها و تغییرات پوستی که به مرور به زخم پوستی تبدیل شده و بر جای می ماند. – علائم پوستی قرمز رنگ و پروانه ای شکل که تمام سطح گونه ها، بینی و نواحی از گردن را درگیر کرده و شکل پروانه ای را بر روی پوست ایجاد می کند. – کم خونی – ورم ریه ها و درد قفسه سینه در هنگام تنفس – زخم های داخل دهان و بینی – حساسیت شدید به نور و تشدید علائم در صورت مواجهه با نور مخصوصا نور خورشید – اختلالات قلبی ریوی

  • اپامه عشقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی